Zmenila vnímanie firiem. Ľudia tak nevidia „len“ kvalitné služby v oblasti rozvoja, ale cítia brandy

2021-09-30 08:40:09

Vo sfére vzdelávania, v ktorej pôsobí, neverí rýchlopečeným marketingovým riešeniam, aj keď najlepšie nápady vás podľa nej prepadnú sčista-jasna, keď si umývate zuby. Svet aj marketing vníma vizuálne. Natočí video, napíše scenár, navrhne firemnú identitu, nakreslí logo, svadobný portrét či vášho štvornohého miláčika alebo si len tak čmára na plátno. Aj vďaka svojej tvorivosti získala tisíce followerov na sociálnych sieťach jednotlivých firiem skupiny RDG, minulý rok spoluorganizovala najväčší online summit vzdelávania či úspešne rozbehla smart platformu vzdelávania. Marketérka s dušou kreatívca, Zuzana Riglerová (27), nevie robiť veci inak ako na plný plyn. Ak ju nebodaj nadchnú, podmaní si ich do posledného detailu. Dávam jej pár mesiacov a naučí sa hrať aj toho Elvisa Presleyho!

 

Pôvodne si bola do spoločnosti RDG prijatá na pozíciu Project Support. Po prijatí si sa však venovala iniciatívne aj rôznym kreatívnym a marketingovým aktivitám. Vytvorila si jednotlivým firmám skupiny účty na sociálnych sieťach alebo si ich rozbehla a vytvárala pre ne obsah. Vedenie si týchto krokov všimlo a poskytlo ti priestor, aby si sa podobným aktivitám mohla venovať. Vedela by si spätne spomenúť, odkiaľ – kam si posunula aktivity v oblasti marketingu počas tvojho pôsobenia na tejto pozícii?

 

Keď som do RDG prišla, marketing fungoval najmä cez priame oslovovanie potenciálnych klientov. Jednotlivé firmy nemali vybudovanú takmer žiadnu „online presence“, pokiaľ nepočítam webstránky, ktoré ale aj tak nemal nikto čas aktualizovať. V tíme neexistoval nikto, kto by sa venoval priamo marketingu. Kolegov práca baví a robili maximum, aby odviedli skvelé výsledky a myslím, že verili, že potom si to ľudia všimnú aj bez priamych marketingových aktivít. Povedala by som, že v určitej dobe to stačilo. Ale v dnešnej dobe, kedy si je možné stále viac vyberať a kde sa na nás chrlia informácie zo všetkých strán, ľudia nehľadajú už iba skvele odvedené služby a kvalitné produkty, ale chcú sa taktiež „zaľúbiť“ do samotnej značky. Budovať si vzťah ku klientom a ľuďom všeobecne je však veľmi náročné, keď o vás nie je takmer vôbec počuť. Hoci som s týmto zámerom nebola do RDG prijatá, myslím, že ja aj moji kolegovia rýchlo pochopili, že práve toto je moja misia. Vytvárať zmysluplný marketing a pomôcť tak ľuďom pochopiť, čo robíme, ako to robíme a prečo to robíme. Komunikovať našu filozofiu, hodnoty a spájať sa s klientami, ktorí ich zdieľajú. Dnes majú všetky naše firmy založené sociálne siete, na ktoré aktívne pribúda obsah o našich novinkách či zaujímavostiach nie len z oblasti rozvoja a vzdelávania.

 

"Firmy, ktoré pri mojom príchode nemali ani svoju stránku, majú dnes cez 1000 followerov. To je v tejto oblasti a obzvlášť na Slovensku veľmi pekné číslo, keďže nepridávame práve voľnočasový či vyslovene zábavný obsah."

 

Miestnosť, ktorá mala slúžiť ako ďalšia „tréningovka“, je dnes prerobená na plne vybavené nahrávacie štúdio, kde produkujeme napríklad aj vlastné video reklamy. Zorganizovali sme viacero eventov pre ľudí na HR pozíciách a samotných lektorov a chceme v tom pokračovať ešte aktívnejšie. Vyrábame taktiež nové materiály k rôznym hrám a cvičeniam našich projektov, aby mali účastníci pri styku s nimi pocit, že pracujú s modernou spoločnosťou. Povedala by som, že dnes už v našich firmách ľudia nevidia len kvalitné služby a produkty, ale cítia náš „brand“, ktorý má každá z nich jedinečný. V RDG robíme krásnu a zmysluplnú prácu a ja sa budem vždy snažiť o to, aby sa o nej dozvedelo viac a viac ľudí.

 

D

 

To, že ti vedenie poskytlo priestor venovať sa aktivitám, ktoré ťa bavia a zároveň posúvajú firmu vpred, je jeden zo spôsobov, ako mať vo firme spokojných zamestnancov. Deje sa u vás niečo podobné bežne?

 

Každý z mojich kolegov dostal príležitosť nie len robiť to, čo ho baví a v čom je dobrý, ale vôbec to objaviť. Keď som do firmy nastupovala, nenastupovala som so zámerom, že sa chcem raz dostať na marketingovú pozíciu. Pôsobila som ako customer support pre lektorov i našich zákazníkov. Mala som príležitosť vypomáhať na teambuildingoch, školeniach či development centrách a vyskúšať si, či ma to osloví. Popritom som pochopila, že ma tieto činnosti nenapĺňajú natoľko, ako keď mám konečne čas ku koncu pracovného času vytvoriť zopár bannerov na sociálne siete. Chuť tvoriť som mala odmalička, no keby mi v RDG nedali príležitosť vyskúšať si viacero smerov, nikdy by som neprišla na to, že sa tým chcem skutočne aj živiť. Veľmi si vážim, že vo firme uvideli môj potenciál a nerozhodli sa ho ignorovať, aj keď by to bolo možno ľahšie, ale využiť ho tak, aby boli obe strany spokojné. Mám radosť, že môžem pracovať vo firme, kde nie je nikoho pozícia striktne vymedzená len podľa pracovného inzerátu, na ktorý zareagoval, ale kde dostane každý šancu nájsť, v čom je dobrý a potom sa do toho plne zahryznúť. Verím, že to je návod ako k spokojným zamestnancom, tak aj k neustálemu napredovaniu firmy.

 

93b4653b 0949 4627 9822 9033c83467f1 49773 00000abcab69e91c

 

Aby človek na sociálnych sieťach zistil, čo sa konkrétnemu publiku páči, častokrát je to o testovaní jeho reakcie na rôzne obsahy. Určite si skúsila množstvo typov a odtieňov obsahu, niektoré boli menej, iné viac úspešné. Spomínaš si vyslovene na niečo, čo ťa prekvapilo v zmysle, že si nečakala obrovský ohlas a on sa dostavil a naopak?

 

Človek má pocit, že čím viac času do tvorby konkrétneho postu, videa či inej formy obsahu investuje, tým viac to publikum ocení. Paradoxne to často býva presne naopak.  A to je niečo, čo ma ešte stále dokáže nanovo prekvapiť, aj keď sa mi to stalo už mnohokrát.  

 

"Nechcem povedať, že pri tvorbe obsahu nad ním netreba premýšľať – to ani náhodou. Avšak mám skúsenosť, že práve nápady, ktoré prídu spontánne, ktoré hneď „vidím“ a dokážem ich na základe toho vykreovať za prekvapivo krátky čas, majú väčšinou najlepší ohlas."

 

S úsmevom si spomínam napríklad na vianočné posty, ktoré sme pôvodne minulý rok neplánovali robiť, no nakoniec do mňa sčista-jasna, deň pred dovolenkou, vrazila vlna inšpirácie a počas jedného rána som vytvorila sviatočné želania za všetky firmy, ktoré mali skutočne pekný ohlas a ktoré sa mi doteraz veľmi páčia. Naopak niektoré videá, v ktorých boli odrazené týždne práce, nám nepriniesli toľko ohlasu, koľko by sme čakali. Nebývam však v takýchto prípadoch sklamaná. Mojim cieľom je generovať taký obsah, ktorý je v súlade s našimi hodnotami a s ktorým sú moji kolegovia spokojní, pretože správnym spôsobom komunikuje ich zameranie a prácu.

 

Img 5614

 

Pôvodne si bola prijatá ako support platformy Workshop.sk, s ktorej spustením si mala pomôcť. Bolo však dôležité dať ľuďom vedieť, že takýto projekt vôbec existuje. Koľko trvalo, kým sa ti spolu s tímom podarilo vytvoriť z pôvodne neznámej platformy brand, ktorý spoznáva stále viac ľudí? A čo bolo v tomto procese najefektívnejšie?

 

Keďže je Workshop.sk platforma založená na spájaní klientov s pre nich ideálnymi lektormi, základom pre nás bolo zabezpečiť, aby sme ich mali s kým spájať. Obsah na platforme tvoria jednotliví lektori a odborníci pridávaním svojich kurzov a preto pre nás bolo na začiatku prioritou povedať o platforme najmä tejto komunite. V úvode som sa snažila osloviť, stretnúť a porozprávať s čo najviac lektormi. Bolo to celkom náročné, avšak mnohí z nich zo mňa vycítili úprimné nadšenie z projektu. Mala som aj neúspešné stretnutia, ale dovolím si povedať, že cez 90 % oslovených lektorov myšlienka nadchla a minimálne sa registrovali. V prvých mesiacoch sme mali len niečo vyše 20 lektorov, dnes ich máme už viac ako 140 a toto číslo stále narastá.

 

"Je to záväzok neustále produkovať obsah, s ktorým budú spokojní nie len klienti, ale aj lektori, ktorí platformu používajú, komunikovať s nimi, počúvať ich a pretvárať platformu na miesto, ktoré bude mať všetko, čo k predaju svojich kurzov a prezentovaniu svojej značky potrebujú, kde sa budú cítiť dobre a kam sa budú radi vracať."

 

Moja úloha teda spočíva nie len v propagovaní samotnej platformy, ale taktiež v počúvaní a zbieraní želaní ich používateľov a ďalšom plánovaní a prehodnocovaní vylepšení s členmi nášho tímu. To, čo bolo viac ako dostatočné pred tromi rokmi, dnes už nestačí. Práve v týchto mesiacoch pracujeme na celkovom redizajne platformy tak, aby nie len jej dizajn, ale aj jednotlivé funkcie a užívateľské prostredie spĺňalo požiadavky, ktoré majú užívatelia v roku 2021.

 

Untitled 11

Portrét k interview s Martinou Rothovou

 

V rámci propagácie platformy využívate direct mailing – jednak na oslovenie potenciálnych lektorov a jednak klientov – zväčša firmy, ktoré majú záujem vzdelávať zamestnancov. Akú mávate bežne mieru odozvy? Funguje ešte takýto spôsob oslovenia?

 

Funguje, ale nie natoľko efektívne ako v minulosti. Dnes má väčšina firiem nastavené komplexné antispamové opatrenia, ktoré vedia ľahko detekovať, ak používate na odosielanie direct mailingu externé nástroje a e-mail zastaviť alebo hodiť do spamu. V tom prípade sa aj k relevantným ľuďom vaša ponuka jednoducho nedostane. Dôležité je sledovať si dôveryhodnosť domény, z ktorej e-maily odosielate, neustále aktualizovať dáta o potenciálnych klientoch, ktorých chcete osloviť, dodržiavať GDPR, písať stručné e-maily a vyberať vhodnú mieru grafiky, dobre načasovať odoslanie a samozrejme najdôležitejšie pravidlo je posielať relevantné ponuky relevantným ľuďom.

 

"V direct mailingu mnoho firiem uprednostňuje kvantitu kontaktov nad kvalitou, čo je podľa môjho názoru nesprávne. Ľudí nebaví čítať generické e-maily a ponuky. Chcú z e-mailu cítiť, že si dal jeho odosielateľ námahu niečo si o nich preštudovať a že im posiela svoju ponuku zámerne, nie iba ako súčasť masy náhodných kontaktov."

 

1da9f9a7 458f 4fc5 Accc 6320a46b6653 20395 00000b5afa3b67ab

 

V priestoroch officu máte plne vybavené nahrávacie štúdio. Tu vznikajú rôzne tréningové a inštruktážne videá, reklamy. Zrejme to nebola lacná záležitosť. Oplatí sa viac robiť si produkciu in-house ako zadať ju externe?

 

Povedala by som ako komu. Pre firmy, ktoré neplánujú nahrávať videá pravidelne, sa pravdepodobne viac oplatí kontaktovať externú agentúru. V mnohých spoločnostiach nie je kapacita riešiť si takéto veci po vlastnej osi a je to úplne v poriadku. My sme sa o túto oblasť vždy zaujímali a vedeli sme, že nás bude baviť. Prvé video sme si dali robiť externe, ale scenár sme si písali sami, mali sme interný „casting“ na herečku, ktorá v ňom vystupovala, boli sme aj pri nahrávaní a pomáhali celé dielo dokončiť v rámci postprodukcie. A práve vtedy sme pochopili, aké skvelé by bolo robiť si tieto veci interne a mať všetko vo svojich rukách. Štúdio sme začali vybavovať postupne a naďalej ho vybavujeme. Je dôležité odsledovať si, či sa takáto investícia oplatí z hľadiska toho, či má firma kapacitu venovať sa týmto aktivitám a či vôbec potrebuje toľko natáčať. Investícia to totiž nie je len finančná, ale taktiež časová, nakoľko zaberie veľa kapacity natočiť si video interne – od prvej myšlienky a spracovania scenára až po finálnu postprodukciu. A to nepočítam čas na študovanie toho, akú techniku nakúpiť, ako čo najlepšie herca nasvietiť, ozvučiť a mnoho ďalších záležitostí, ktoré sa ukážu vo finálnej kvalite videa. Ale z môjho pohľadu to jednoznačne stojí za to. Keď sa práve netočí, z nášho štúdia streamujeme live školenia a taktiež ho prenajímame iným lektorom či záujemcom, ktorí z neho chcú školiť alebo si chcú niečo natočiť.

 

3cc7f1ef E1d5 4f29 Aa9c E6accfc500f8 13558 00001582f0d1508d

 

Na školenia, ktoré zastrešuje Developium, sa namiesto kopy tlačených hand-outov snažíte zavádzať e-booky, ktoré účastníci školení dostanú po evente. Aké sú reakcie na túto zmenu?

 

Zatiaľ sme iba v procese prerábania materiálov, ktoré je potrebné zmodernizovať a až následne ich vyskladáme do e-bookov a budeme používať na konkrétnych školeniach. Očakávame pozitívne reakcie, nakoľko handouty v konečnom dôsledku účastníci takmer vôbec nevyužívali. Bežne sme ich našli zanechané v tréningovej miestnosti a tie, ktoré si zobrali so sebou, pravdepodobne končili v lepšom prípade na dne zásuvky a v horšom v koši. Nemám im to však za zlé.

 

"Naše školenia robíme interaktívne a zážitkovo, nečíta sa na nich teória z papierov. Všetko potrebné sa účastníci naučia cez rôzne skupinové aktivity, hry či interaktívne prezentácie alebo kvízy."

 

Naším cieľom je, aby zo školenia odchádzali s novonadobnutými zručnosťami, ktoré získajú cez nácvik a zážitok, a preto sa handouty na školeniach využívali čím ďalej, tým menej. A ak si aj chcel niekto niečo po školení dohľadať, listovanie v 30-stranovom handoute asi nie je ten najlepší spôsob. Nehovoriac o množstve papiera, ktorý sa používal na ich tlač. Rozhodli sme sa preto prejsť na ekologickejšiu a najmä efektívnejšiu verziu, kedy si účastník môže v e-booku nájsť jednoducho presne to, čo si potrebuje pripomenúť alebo osviežiť a bude ho mať elektronicky vždy k dispozícii.

 

84936101 871671913273750 6333781803190452224 N

Natáčanie dokrútok s finalistami ankety Learning & Development Awards 2019

 

Pre aplikáciu na manažovanie náboru, Nalgoo ATS, si s tímom vytvárala novú vizuálnu identitu. Zvíťazil motív vesmíru, nekonečna, kozmonautiky a rakiet, ktorý presiakol do dizajnu aplikácie, aj do celkovej komunikácie. Nie je to na komunikáciu s HR-istami a manažérmi firiem príliš nekonvenčné? 😊 Aké sú reakcie klientov?

 

Úprimne si dnes už ani neviem predstaviť, že by sme o Nalgoo komunikovali inak. Paradoxom však je, že identita vesmíru neprišla s cieľom odlíšiť sa od ostatných, ale zvnútra tímu a firmy ako takej. Nalgoo má svoj jedinečný charakter, ktorí mu dodávajú ľudia, ktorí za ním stoja a bolo len otázkou času, kedy vymyslíme vhodný spôsob, ako ho vyobraziť. Už len samotné logo Nalgoo predstavuje zatmenie Slnka, ktoré bolo našimi predkami vnímané ako symbolická brána k rastu a čas na zmenu. Spolu s vesmírnou tematikou odrážajúcou nekonečné možnosti skvele odráža vášeň celého tímu pre vývoj tohto jedinečného softvéru, chuť neustále napredovať a prinášať jeho používateľom nové vylepšenia. Nie nadarmo používame slogan „Discover hiring from the outer space“. Ak sa preň klienti rozhodnú, nezískajú iba softvér. Spolu s ním si vyberajú tím úžasných ľudí, ktorí sa bude počas jeho používania o nich starať a ktorí svoju prácu milujú. Veľmi rýchlo sa tak Nalgoo stane srdcovkou firiem, ktoré ho používajú tak, ako je aj našou.

 

"Nepochybujem o tom, že pri pohľade na našu komunikáciu si môžu niektorí ľudia povedať, že si ulietame na príliš bláznivých a ambicióznych myšlienkach. A ja nemôžem inak než plne súhlasiť a hrdo dodať, že len vďaka tomu dokážeme neustále posúvať hranice toho, čo je v našich náborových riešeniach možné, stále ďalej. A desiatky našich spokojných klientov sú toho dôkazom."

 

Untitled Artwork 12

 

Pre spoločnosť inmetric, ktorá sa venuje najnovším metódam merania a hodnotenia kandidátov, si vytvorila rovnako vizuálnu identitu a pracuješ na vizuálne atraktívnych materiáloch, ktoré využívate pri rôznych úlohách s účastníkmi hodnotenia. Všetko sa to točí okolo dizajnu. Nakoľko je podľa teba vnímanie brandu cez tieto prvky dôležité? Osvedčila sa vám táto snaha na prvý pohľad sa odlíšiť?

 

Myslím, že práve v prípade firiem so zameraním ako má inmetric, je dizajn skutočne dôležitý. Svet psychodiagnostiky a služby v oblasti hodnotenia nie sú jednoduchým konceptom. Aby firmy skutočne pochopili benefity, ktoré im dokáže priniesť, musia si čo-to prečítať. Ak prídu na webovú stránku, ktorá je prehľadná, moderná a na ktorej sa cítia dobre, budú mať oveľa väčšiu chuť sa o našich službách niečo dozvedieť a nejaký čas na nej zostať. Keďže obsah stránky a služieb je veľmi komplexný, zvolila som kombináciu veľmi jednoduchých originálnych ilustrácií dokreslených do skutočných fotografií, s cieľom vizuálne dopomôcť ľuďom predstaviť si a lepšie pochopiť jednotlivé nástroje, s ktorými inmetric pracuje. Takýto spôsob je hravý, avšak nie infantilný. Keďže je inmetric pomerne nový brand, bolo pre mňa dôležité vymyslieť veľmi jednoduché logo, ktoré si ľudia ľahko zapamätajú vďaka jednému zaujímavému prvku. Vytvorila som logo z názvu firmy inmetric, kde som zamenila písmeno „e“ v strede slova za obrátené číslo 3, z čoho vznikol inm3tric. Číslo 3 má pritom v logu 3 významy: psychometrické nástroje sú založené na číslach a počítaní, preto logo obsahuje číslicu; inmetric sa prezentuje tromi hlavnými charakteristikami – innovation, inspiration a insight, a zároveň pri vyslovovaní slova inmetric je vokálne počuť číslica tri – inmeTRIc. Všetky tieto prvky dopomáhajú k ľahšiemu zapamätaniu si nielen loga, ale aj brandu ako takého. Tam to však nekončí, potrebné je taktiež starostlivo pracovať s jednotlivými tréningovými materiálmi. Najmä na assessment a development centrách pracujú účastníci s komplexným balíkom rôznych informácií, na základe ktorých riešia úlohy a navrhujú riešenia.

 

"Ak účastníkom namiesto 20 bielych papierov potlačených čiernym textom informácie zmysluplne nadizajnujeme ako článok z novín či webstránku fiktívnej spoločnosti, s informáciami sa im pracuje oveľa lepšie a navyše si celé assessment či development centrum oveľa viac užijú."

 

Naším cieľom v inmetricu totiž nie je ľudí s hodnotením stresovať, ale prinášať zamestnávateľom príležitosť lepšie spoznať svojich ľudí a pomôcť im naplniť ich potenciál.

 

Screenshot 2021 09 30 At 08.32.42

 

Cieľom vašich marketingových aktivít je vysvetliť HR-istom, recruiterom a lektorom, že vaše služby uľahčujú ich každodenný život. Akými nástrojmi a kanálmi sa vám to najlepšie darí?

 

Ľudia sú v dnešnej dobe už obsahu veľmi presýtení. Na sociálnych sieťach na nás toho vyskakuje toľko, že sa nám to už ani nechce pozerať a čítať. Hoci považujem za dôležité, aby sme boli v online priestore aktívni, je to skôr o budovaní povedomia o značke než o nádeji, že naši potenciálni klienti z našich postov skutočne pochopia, čo robíme a ako im vieme uľahčiť život. Ak si však potom na základe iného kanálu spomenú, že „to logo už niekde videli“, je to vždy plus a vtedy naše online kampane považujem za úspešné.

 

"V oblasti, v ktorej pôsobíme, neverím na rýchlopečené marketingové riešenia. Len strategickou a dlhodobou snahou dokážeme správne odkomunikovať všetky služby, ktoré poskytujeme a zabezpečiť, aby sa dostali ku správnym ľuďom."

 

Mať dobre nastavené SEO na webstránkach, posielať premyslený a neinvazívny direct mailing a kampane občas podporiť dobre cielenou platenou reklamou – to všetko sú spôsoby, ako dávame o sebe vedieť. V neposlednom rade je dnes veľkým trendom content marketing, v ktorom vidím veľký zmysel. Ide o marketingové aktivity respektíve obsah, ktorý prináša ľuďom už sám o sebe pridanú hodnotu. Radi pripravujeme pre HR profesionálov a pre lektorov bezplatné eventy či „ochutnávky“ na relevantné témy. Minulý rok sme v reakcii na pandemickú situáciu zorganizovali online meetup pre HR špecialistov, ktorí prešli na home office a zdieľali sme s nimi tipy o tom, čo funguje nám a našim klientom, aby sme mohli toto obdobie prežiť bez ujmy nielen na pracovných vzťahoch, ale taktiež udržať výkon ľudí pri práci z domu. Lektorom sme zasa zdieľali prostredníctvom meetupov a článkov tipy ako zinteraktívniť svoje online školenia či prehľad aplikácií na vysielanie online kurzov spolu s ich plusmi a mínusmi. Organizovali sme štúdiu ohľadom trendov vo vzdelávaní, do ktorej sme zapojili HR špecialistov a manažérov a výsledky sme zdieľali s lektormi, aby sa mohli lepšie pripraviť na aktuálne potreby svojich potenciálnych klientov.

 

Untitled 12

Portrét k interview s Máriou Bielikovou

 

Máte na svedomí niekoľko úspešných ročníkov udeľovania ocenení profesionálom za rozvoj a vzdelávanie Learning & Development Awards. Minulý rok ste ho však kvôli pandémii „preniesli“ do online podoby. Mali ľudia o virtuálny summit záujem?

 

Learning & Development Summit bol jednou z mojich najobľúbenejších aktivít. Za dva mesiace sme dokázali zorganizovať najväčší online festival vzdelávania, a to navyše v dobe, kedy sme dennodenne riešili pandémiu, strasti prechodu do virtuálneho prostredia a blížiace sa sviatky. Príprava tohto eventu nebola vôbec jednoduchá, avšak opäť sa ukázalo, že so správnym tímom a nadšením pre niečo, čo má v našich očiach zmysel, sa dá všetko.  V októbri prišla prvotná myšlienka a v decembri prebehol festival so 46 inšpirujúcimi speakrami z praxe a 587 sledujúcimi. Verili sme, že práve v tomto náročnom období ľudia dávku inšpirácie ocenia a tak sa aj stalo. Bola to finančná a najmä časová investícia, ktorá sa nám nevrátila priamo biznisovo, ale pomohla nám výrazným spôsobom komunikovať naše hodnoty.

 

"Content marketing sa dá robiť rôznorodými spôsobmi a ak ho chcete robiť dobre, nesmie vám chýbať trpezlivosť, pretože výsledky sa môžu ukázať až postupom času. No určite stoja za to."

 

Img 2971

 

V súkromí sa venuješ digitálnej ilustrácii a portrétom. Tvoje diela sú verejne dostupné na stránke www.deminka.art. Tieto umelecko-maliarske sklony sa očividne prenášajú aj do tvojej profesie. Maľuješ digitálne aj na plátno – v čom je najväčší rozdiel?

 

Digitálna kresba je pre mňa osobne viac o výsledku, zatiaľ čo maľba na plátno o samotnom procese. Digitálna kresba mi dáva možnosť dotiahnuť diela do dokonalosti pomocou digitálnych línií a presne vyplnených plôch a priblížiť sa tak stopercentne mojej predstave. Ak sa mi niečo nepáči, viem to jednoducho vymazať a prekresliť. Som perfekcionistka a preto je to pre mňa veľmi upokojujúca činnosť.  Navyše výhodou je, že dokážeš kresliť skutočne všade, keď máš práve čas a chuť, či už v posteli alebo pod stanom. Ľudia si u mňa radi objednávajú napríklad svadobné portréty či portréty svojich domácich miláčikov. Na plátno naopak maľujem čisto v rámci relaxu, keď potrebujem vypnúť. Nerobím to na zákazku, aj keď som už zopár obrazov rozdala známym. Najviac si pri tom užívam, že nemusím premýšľať nad proporciami či presnými farbami.

 

"Keď sa rozhodnem maľovať, vôbec mi nezáleží na tom, či výsledný obraz mám kde zavesiť a či sa bude niekomu páčiť. Užívam si iba to, ako pred mojimi očami postupne vzniká niečo, k čomu sa nechám doviesť vlastnou fantáziou a pocitmi, ktoré sa vo mne za posledné obdobie nahromadili."

 

Untitled Artwork 10

 

Pokiaľ viem, neabsolvovala si školu v oblasti webdizajnu. Dá sa povedať, že si samouk a začala si sa tomu venovať po večeroch alebo si absolvovala nejaký kurz? Dá sa tomuto remeslu naučiť aj doma podľa tutoriálov a podobne?

 

Ak chceš byť skvelý UX dizajnér alebo nastavovať úspešné PPC kampane, talent ti nestačí. Jednoducho sa musíš v tejto oblasti vzdelávať. Ja sa venujem najmä kreatíve, kde je podľa môjho názoru kľúčom estetické cítenie. Ak ho máš, nepotrebuješ vyštudovať školu alebo navštíviť 30 kurzov na to, aby si si dokázal dobre robiť svoju prácu. Jediným kritériom je, že ťa to musí baviť. A to natoľko, že vo voľnom čase si namiesto dobrého filmu alebo výletu otvoríš grafický program a začneš vyrábať návrhy. Len tak. Pre seba. A čím viac ich vyrobíš, tým lepšie budeš mať „oko“ na to, čo pôsobí harmonicky a čo sa bude ľuďom páčiť. Znie to ako klišé, že sa zlepšuješ každým návrhom, ale skutočne to tak je. Ja som sa tejto oblasti začala venovať už na základnej škole, kedy som sa chopila každej príležitosti vytvoriť nejakú pozvánku alebo darčekový poukaz, napríklad keď mal niekto v rodine sviatok.  Aj popri štúdiu psychológie som vo voľnom čase stále tvorila. Až v RDG som však pochopila, že to je niečo, čím sa chcem skutočne živiť. Potom už nejde iba o to, že vieš vytvoriť pekný dizajn – musíš mať taktiež schopnosť počúvať svojich klientov, navnímať filozofiu firmy či projektu, pre ktorý ideš tvoriť marketing, schopnosť svoje myšlienky vytvoriť, aj obhájiť či vysvetliť, sledovať aj iných dizajnérov, konkurenciu a naberať veľa inšpirácie. Toto všetko k tebe príde úplne prirodzene, keď ťa to baví. 

 

"Človek by si mal hľadať také pracovné zameranie, ktoré bude zároveň jeho životným štýlom. V Japonsku používajú termín „ikigai“, ktorý sa síce nedá preložiť doslova, ale symbolizuje dôvod, prečo ráno vstávate – ide o silnú osobnú vec, čo máte radi a v čom vynikáte, či už je to práca alebo koníček. A ja mám to šťastie, že je pre mňa kreatíva aj jedno, aj druhé."

 

Zuzka Street Photography 9852 2

 

Vraj sa chceš naučiť hrať na ukulele. Prečo práve tento nástroj?

 

Pre muziku nemám ani zďaleka také cítenie ako pre grafiku a preto ma to nikdy neťahalo k hudobným nástrojom. Mojim „snom“ je naučiť sa hrať jednu jedinú pesničku, a to od Elvisa Presleyho Can’t help falling in love, ku ktorej mám silný citový vzťah. Už som to skúšala na klávesoch, to však bolo pre mňa celkom náročné. Ukulele sa mi ako hudobný nástroj veľmi páči a navyše je to vraj jeden z tých jednoduchších, tak verím, že by som to mohla zvládnuť. Držte mi palce!

 

Autor: Adriana Hergott

Foto: Lucia Benediková , archív Zuzana Riglerová