Talent v tíme môže zvýšiť produktivitu oddelenia! Ako ho získať?

2020-10-19 15:13:00

Najlepší hráči na trhu sú až 10-krát produktívnejší než priemerný zamestnanec, pričom si pýtajú približne dvojnásobnú mzdu. Generujú väčšinu inovácií a nových nápadov a pomáhajú ostatným zlepšovať svoju výkonnosť, pretože slúžia ako mentori, školitelia a vzory. Ako ich nalákať do tímu? Nestoja totiž len o peniaze.

 

„Hýčkajte“ si talenty v tíme v dobrých aj zlých ekonomických časoch. Vždy sa totiž oplatí mať na palube talentovaných ľudí. Majú pridanú vnútornú hodnotu, takže ich vplyv na spoločnosť presahuje rámec individuálneho pracovného výkonu. Menia pravidlá hry. Správna osoba na správnom mieste dokáže zvýšiť produktivitu a výkonnosť oddelenia. Až v momente, keď na konkrétnu pozíciu nastúpi skutočný talent, objavíte jej plný potenciál. Niežeby jeho predchodca zaháľal. Proste len nedisponoval potrebnými zručnosťami.

Čo môžete urobiť preto, aby talenty zavítali práve do vášho tímu?

 

1. Upriamte pozornosť na nefinančné benefity

Momentálne sú najväčšou demografickou skupinou na pracovnom trhu mileniáli. Viaceré štúdie ukazujú, že priamo mzda nie je to, čo ich láka. Spozornejú v momente, keď im ponúknete príležitosti zlepšovať sa, kvalitných manažérov a vyšší zmysel práce. Ak chcete túto generáciu osloviť, do popisu pracovnej pozície jasne identifikujte všetky ponúkané benefity, pričom zohľadnite ich preferencie. Poskytujete kurzy, školenia? Zvyknete zamestnancov uvoľniť z práce za účelom dobrovoľníckych aktivít? Ako môžu poskytovať zamestnanci feedback na svojich manažérov? Čo prospešné robí firma pre spoločnosť? To všetko je pre mileniálov kľúčové pri rozhodovaní sa o novom jobe.

 

2. Spýtajte sa svojich zamestnancov

Na trhu práce sa odporúčania zamestnancov stávajú stále bežnejším zdrojom nových zamestnancov. Podľa štúdie spoločnosti Indeed využíva túto metódu 73 % firiem. Portál U.S. News zistil, že 60 % zamestnancov úspešne odporučilo spoločnosti minimálne jedného kandidáta a 38 % zamestnancov odporučilo viacerých kandidátov na otvorené pozície. Z prieskumu tiež vyplýva, že ak zamestnanec odporučil kandidáta, v 33 % prípadov bol prijatý. Nejde o novú stratégiu náboru, dôležitejšie ako kedykoľvek predtým je využiť existujúce zdroje a odporúčania zamestnancov na vysokokvalitných kandidátov, ktorí majú vysokú šancu uspieť.

 

3. Talenty aktívne „stiahnite“

Na pracovnom trhu dnes nestačí iba zverejniť pozíciu a čakať, že tie najlepšie esá z fachu vám zaklopú na dvere. Čo keby ste ich rafinovane vtiahli rovno do rozbehnutého projektu a za to, že sa budú o job uchádzať, im jednoducho zaplatili? Najväčšie kapacity nemajú veľmi motiváciu meniť prácu, pretože s nimi vedenie „zaobchádza“ nadštandardne. Takže ich môžete motivovať napríklad tým, že im ponúknete platenú účasť v tímovom projekte, čím si ich zároveň otestujete. Ak sa talent osvedčí, zapadne do tímu, neváhajte mu ponúknuť full-time job. Nikdy neviete! Aj tí najlepší majú občas dôvod na zmenu. A svojím prístupom ho určite zaujmete.

 

4. Odlíšte sa špičkovými technológiami

Spojte sociálne, mobilné, analytické a cloudové technológie v digitálnej platforme s cieľom zlepšiť kvalitu práce zamestnancov a zvýšiť záujem kandidátov. Napriek tomu, že digitalizácia procesov je mnohými odborníkmi označovaná za riešenie budúcnosti, menej ako 20 % spoločností implementuje riešenia na zvýšenie produktivity HR a zamestnancov v mobilných aplikáciách. Mimochodom, na digitálne vychytávky nalákate aj kandidátov z radov nastupujúcej generácie Z (narodení po roku 95), ktorí vám šikovnou prácou so smart technológiami investované prostriedky niekoľkonásobne vrátia.

 

5. Dajte o sebe vedieť

Využite nástroje content marketingu naplno. Tvorte a šírte obsahy, ktoré pomáhajú vytvárať pozitívne povedomie o vašej firme. Čím viac pozitív o vás kandidát vie, tým pravdepodobnejšie u vás bude chcieť pracovať. Príkladom takéhoto contentu je náborové video úspešnej slovenskej spoločnosti Eset. Budujte zo svojej firmy brand!

Ak sa o vašej spoločnosti začnú šíriť negatívne správy, záujem pracovať pre vás rapídne klesne. Podľa prieskumu spoločnosti Harvard Business Review (HBR) by spoločnosti s 10 000 zamestnancami mohli minúť takmer 8 miliónov dolárov na nábor pracovníkov a mzdy, aby nahradili zlú povesť. Spoločnosť HBR zistila, že na to, aby presvedčila kandidáta pracovať v spoločnosti so zlou povesťou, by bolo potrebné zvýšiť jeho mzdu o 10 %. Podľa INC by 69 % uchádzačov nepracovalo v spoločnosti, ktorá má zlú povesť.

 

6. Obsaďte prvé priečky vo vyhľadávači

85 % ľudí pri hľadaní práce využíva internetový vyhľadávač. Preto rozumne pracujte s kľúčovými slovami, vďaka ktorým zasiahnete tých správnych kandidátov. Bez vhodne nastaveného SEO (optimalizácia webu pre vyhľadávače) je veľmi malá šanca, že sa k vášmu inzerátu na internete vôbec dostanú. Vyhrajte sa s meta titulkami (stručný opis stránky alebo článku), tagmi (útržky textov, ktoré opisujú obsah) a nadpismi na stránke, vďaka čomu efektivitu SEO zvýšite. Všetky tieto úkony spojené s pravidelným publikovaním na blogu môžu zvýšiť návštevnosť stránky až o 434 %.

 

7. Posvieťte si na absolventov

Partnerstvá s univerzitami poskytujú vašej spoločnosti jedinečnú príležitosť podchytiť talent ešte predtým, než sa dostane na pracovný trh. Stáže sú doslova otvorenou bránou pre rastúce talenty do firmy. Počet spoločností, ktoré ich veľkoryso ponúkajú, stále rastie. Zjavne vedia prečo.

 

Autor: Adriana Blahová