Sociálne siete môžu prezradiť, či kandidát zavádza

2020-10-23 09:56:00

Predstavte si, že by ste kvôli fotografii na sociálnych sieťach dostali „padáka“. Nadnesené? Juli Briskam z USA by o tom vedela rozprávať. Nový príspevok vám nemusí priniesť iba vytúžené lajky. Prieskumy ukazujú, že viac ako 90 % recuiterov využíva sociálne platformy na hľadanie, hiring či udržanie ideálnych zamestnancov. Pre 34 % môže byť publikovaný obsah dôvodom na výpoveď!

 

Nie je to tak dávno, čo Juli Briskam prišla o zamestnanie, keď ju fotograf zvečnil pri tom, ako počas jazdy na bicykli konvoju áut amerického prezidenta Donalda Trumpa ukazuje prostredník. Následne sa na sociálnych sieťach stala fotka trhákom, šírila sa virálne, až sa dostala k vedeniu jej vtedajšieho zamestnávateľa. Dostala výpoveď, pretože zdieľaním tohto obsahu porušila firemnú politiku sociálnych médií týkajúcu sa obscénnosti. 

Možno až na tomto bizarnom príklade ste si jasne uvedomili silu sociálnych médií. Všetko, čo na nich publikujete, dostáva pečať „verejné“. Tým, že fotky po čase stiahnete, neznamená, že zmiznú z internetu! Okrem hanby na sto a viac rokov existuje viacero dôvodov, prečo byť obozretný v tom, čo publikujete na sociálnych sieťach. „Všetky naše kroky na internete predstavujú digitálne stopy, ktoré môžu byť neškodné, ale môžu nám aj skomplikovať štúdium alebo kariéru. Tieto naše aktivity môžu slúžiť budúcemu zamestnávateľovi od bežného posúdenia našej kvalifikácie cez overenia si našich skúseností a praxe až po overenie si integrity, názorov alebo súladu s hodnotami firmy,“ varuje riaditeľ  spoločnosti Nalgoo, Marko Šarmír. 

Sociálne siete dokresľujú profil kandidáta

Z prieskumu spoločnosti CareerBuilder z roku 2018 vyplýva, že 70 % zamestnávateľov využíva sociálne médiá, aby si potenciálnych kandidátov „oťuklo“ a zhruba 43 % tu sleduje aktivity súčasných zamestnancov. A 34 % našlo obsah, pre ktorý zamestnanca vyhodili alebo prizvali do disciplinárneho konania. Deje sa toto aj v slovenských firmách? Spýtali sme sa Marka Šarmíra. „Závisí od segmentu, v ktorom spoločnosť podniká a od pracovných pozícií, ktoré náboruje. Niektorí skúmajú profily kandidátov až po tom, ak majú podozrenie, že v informáciách od kandidáta niečo nesedí. Druhým dôležitým kritériom je čas, ktorý personalista chce alebo môže pri prezeraní kandidátov na sociálnej sieti stráviť. Vo všeobecnosti to ale vnímam tak, že dnes už je v mnohých spoločnostiach a pri určitých  pozíciách  „sledovanie“ kandidátov a networking s nimi nevyhnutnosťou.“

Kedy je to „cez čiaru“?

Ako HR manažéra vás zaujíma, či sa kandidát hodí do vašej spoločnosti. Vďaka obsahu na profile si o ňom dokážete urobiť lepší obraz. „Nie vždy je možné určité aktivity kandidáta na internete objektívne posúdiť. Často krát nám chýba kontext alebo si neuvedomujeme časové súvislosti a pod. Ak sa  jedná o prípady, kedy sa kandidát prejavuje viac jednostranne  vo svojich postojoch, je provokatívny, vulgárny, zverejňuje  nevhodné  videá alebo fotky, šíri  hoaxy alebo prejavuje správanie podporujúce diskrimináciu je podľa môjho názoru zamietnutie namieste,“ tvrdí Marko. 

Čo hľadajú?

Prieskum tiež ukázal, že 58 % zamestnávateľov realizuje sociálny screening, pretože hľadá informácie, ktoré potvrdzujú kandidátovu kvalifikáciu na konkrétny post. 50 % si chce potvrdiť, či majú profesionálny online profil, 34 % chce vidieť, čo o kandidátovi postujú ostatní a iba 24 % hľadá info, kvôli ktorým by kandidát nemal byť na danú pozíciu prijatý. 

Mnohým záujemcom pôsobenie v online svete pomohlo. 37 % HR manažérov si vďaka profilu potvrdilo kvalifikáciu kandidáta na daný post, 33 % bolo nadchnutých profesionálnym imidžom uchádzača a 34 % manažérov si všimlo znamenitú kreativitu adepta na sociálnych sieťach. Marko Šarmír radí, na čo by sme sa ako HR-isti mali fokusovať. „Zamerajte sa v prvom rade na to, čo súvisí s prácou, na ktorú kandidáta chcete osloviť. Dôležité je pozrieť sa na jeho prax, projekty, referencie, následne širšie súvislosti ako mimopracovné projekty, dobrovoľníctvo, atď. Všetko ostatné, pokiaľ nie je dôvod a nesúvisí to s prácou, je irelevantné.“

Online profil a CV v súlade

HR manažéri brázdia profily kandidátov na sociálnych platformách a informácie, na ktoré natrafia, im pomáhajú rozhodnúť sa, či daného kandidáta prijať alebo nie. V ideálnom prípade by teda mal profil uchádzača byť v súlade s kvalifikáciou uvedenou v CV. Presne túto informáciu recruiteri hľadajú. V opačnom prípade to môže priniesť pochybnosti o presnosti údajov v CV. Nájsť kvalifikovaných kandidátov, ktorí budú dôveryhodní a profesionálni, nie je ľahké najmä preto, že často nepravdivo prezentujú svoje zručnosti. Zahrňte do svojej hiring stratégie aj sociálne siete, ktoré vám pomôžu nájsť správneho človeka. 

Ako z profilu kandidáta vyťažiť maximum?

„V prvom rade potrebujete vedieť, koho hľadáte, s akou kvalifikáciou, skúsenosťami, postojom a zručnosťami. A taktiež do akého prostredia, firemnej kultúry, kandidáta hľadáte. Potrebujete to vedieť preto, aby ste neoslovovali zbytočne kandidátov, ktorí nespĺňajú predpoklady. V neposlednom rade personalista reprezentuje svoju spoločnosť a preto by mal k získaným údajom pristupovať s rešpektom a zodpovedne,“ odpovedá Marko Šarmír. 

Radšej nadvakrát

57 % spoločností, ktoré sa výskumu CareerBuilder zúčastnili, našli na sociálnych sieťach obsah, kvôli ktorému kandidáta neprijali. Vynikajúcou stratégiou je mať akýsi „dvojitý profil“. Teda súkromný na Facebooku či Instagrame, uzamknutý len pre oklieštenú skupinu priateľov a aktualizovaný profesionálny na LinkedIn, kde môže kandidát zdieľať pracovné úspechy, názory, schopnosti a zaujímavé spolupráce. 

Profi sieť

Odborníci tvrdia, že platforma LinkedIn je efektívnejšia ako Facebook. Osobné príspevky majú na LinkedIne vyšší zásah ako na Facebooku. Často prevyšuje počet vlastných followerov. A to zadarmo. Navštevujeme ju hlavne kvôli obsahom a informáciám týkajúcich sa kariéry a profesie. Aktuálne je považovaná za jednu z najdôveryhodnejších sietí na svete a jej kredibilita sa vyrovná aj Wall Sreet Journal. LinkedIn má viac ako 660 miliónov používateľov vo viac ako 200 krajinách. Nájdeme tu viac ako 30 miliónov firemných profilov. Na Slovensku LinkedIn využíva viac ako 570-tisíc užívateľov.  

 

Autor: Adriana Blahová